تبلیغات بالای هدر

اخبار

خطر مدرک گرایی در نظام آموزشی کشور

خطر مدرک گرایی در نظام آموزشی کشور
در حال حاضر آفت مدرک گرایی در کشور، چالش‌هایی اساسی در نگرش به تحصیل و آینده کشور ایجاد کرده است.

خطر مدرک‌گرایی در نظام آموزشی کشور



در حال حاضر آفت مدرک گرایی در کشور، چالش‌هایی اساسی در نگرش به تحصیل و آینده کشور ایجاد کرده است.

مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان افزود: نظام آموزشی کشور،‌ با معضل مدرک‌گرایی دست و پنجه نرم می‌کند که تهدیدی برای کشور ما محسوب می‌شود و سیاستگذاران آموزش نباید از آن غافل باشند.

حسام شعبانی در ادامه گفت: متاسفانه به شکل حیرت‌آوری عاشق مدارک و القاب و عناوین شده‌ایم و تعدد دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های سراسری،‌ آزاد، علمی‌کاربردی، پیام نور، مجازی و . . . گواه این مطلب است.

وی افزود: در عرصه کنونی باید اقتصاد دانش بنیان اولویت دانشگاه‌ها باشد ما همیشه نمی‌توانیم چشم انتظار چاههای نفت باشیم بلکه با ایجاد انگیزش توسط اساتید باید خلاقیت و کارآفرینی را در بدو ورود دانشجویان به دانشگاه‌ها تزریق کنیم تا شاهد تربیت دانشجوهای کارآفرین و پیشرفت علوم کاربردی باشیم‌.

شعبانی که فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته‌های زیست فناوری است، خاطر نشان کرد: در مواجهه با اطرافیان از من سوال می‌شود که چرا دکتری ندارید و این در صورتی است که مهارت و دانش در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد هم می‌تواند ایجاد شود و زمینه ساز جریانی پویا و آشتی علم و صنعت شود ولی فارغ‌التحصیلان دکترا بخاطر توقعاتی که بواسطه مدرک ایجاد گردیده نمی‌توانند سهم خلاقیت، کاربردی و . . . را دخیل کنند و درگیر مسائل اجرایی مراکز در دانشگاهها می‌شوند.

وی گفت: در نظام آموزشی ما و در بحث انتخاب رشته دانش‌آموزان، والدین و باور عمومی به مدرک و رشته تحصیلی نظیر پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و مهندسی‌های گروه ریاضی امتیاز و بها می‌دهد و اهمیت رشته های دیگر را منوط به داشتن مدرک PHD می‌داند که این قضیه زمینه ساز عقب ماندگی کشور و ترویج مدرک‌گرایی می‌شود.

شعبانی خاطر نشان کرد: کشور ایران در دل خود جوانان متعهد و با انگیزه‌ای را جا داده است که اگر این دانشجویان با تکیه بر قوای کاربردی کردن علوم برای رفع نیازهای کشور پیش بروند .

جامعه از مدرک گرایی دور می‌شود و شاهد دانشگاه‌های کار آفرین و اشتغال دانشجویان پس از فارغ‌التحصیل در مقطع کارشناسی خواهیم بود.

شعبانی بعنوان فارغ‌التحصیل در یکی از رشته‌های زیست فناوری خاطر نشان کرد: مدرک گرایی در تمام علوم بویژه علوم زیست فناوری زمینه‌ساز سیل عظیم فارغ‌التحصیل بیکار دکترا شده است زیرا این افراد، بواسطه مدرک حاضر به کار و فعالیت در آزمایشگاه‌ها نیستند و بواسطه مدرک توقع درآمدهای بالا را دارند که اگر به آن نرسند. سرخورده می‌شوند و در حین آموزش، به فکر رشد اقتصادی خود از راههای گوناگون هستند و نمی‌توانند انگیزه لازم را برای دانشجویان ایجاد نمایند.

وی در ادامه گفت: جامعه فارغ‌التحصیلان زیست فناوری که می‌گویند کار برای رشته‌های ما نیست و گذر از مرحله کارشناسی، به ارشد و دکترا را زمینه ورود به بازار کار تلقی می‌کنند باید بدانند اگر رشته خود را بشناسند و در سالهای تحصیل در مقطع کارشناسی با علایق و علم و بازار آشنا شوند می‌توانند بهترین در آمد را مبتنی بر اقتصاد دانش‌بنیان کسب کنند.

وی با اشاره به آمار جمعیتی دانش‌آموزان بعنوان دانشجویان آینده و همچنین دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های گوناگون کشور خاطر نشان کرد: با انگیزش شغلی توسط اساتید می‌توان به سمت ایجاد دانشگاه‌های کارآفرین گام برداشت و بدون توجه به مدرک گرایی به بازار کار وارد شد.

شعبانی گفت: امیدواریم با فرهنگ‌سازی از سوی رسانه و آگاه‌سازی عموم به این باور برسیم که کسب در آمد و کارآفرینی تنها به مدرک تحصیلی نیست و با تزریق این نگرش شاهد توانمندی علمی و ارتقاء کشور عزیزمان باشیم.



منبع: سایت PhDtest



گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی




۱۶ مهر ۱۳۹۷ ۲۱:۱۲
تعداد بازدید : ۸۹۷

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید