تبلیغات بالای هدر
سبد خرید شما خالی است!
 

مقالات

ذهن آگاهی

Mindfulness

 

ذهن آگاهی :معطوف کردن توجه به زمان حال

 

ذهن آگاهی را می‌توان حالت فعال ذهنی که معطوف به زمان حال و حساس به تغیرات می‌باشد، تعریف کرد. و یا به عبارت دیگر آن را  داشتن توجهی کامل به آنچه در اطرافمان در حال وقوع است و آنچه که خود انجام می‌دهیم، دانست. شاید در ابتدا این موضوع پیش پا افتاده به نظرمان آید. اما وقتی در زندگی روزمره بارها و بارها لحظاتی توجه و تمرکز خودمان را از دست می‌دهیم و یا هنگام رانندگی یا سر کلاس برای مدتی عمیقا در فکر فرو می‌رویم و از محیط خود غافل می شویم، اهمیت ذهن آگاهی پررنگ می‌شود.

برای دستیابی به این توجه و آگاهی نیازمند یادگیری موارد جدید نیستیم. در حقیقت ذهن آگاهی کیفیتی است که ما از آن برخورداریم و تنها نیاز است که با انجام تمرین‌هایی آن را بازیابیم و به آن دسترسی پیدا کنیم.

توجه آگاهانه به تنفس : تمرینی ساده برای افزایش ذهن آگاهی

یکی از تمرین‌های ساده و متداول ذهن آگاهی، تمرکز و توجه کردن بر تنفس (تنفس آگاهانه) است.برای انجام این تمرین پیشنهاد می شود که در جایی آرام بنشینید و یا دراز بکشید. بدن‌تان را در حالت آرام قرار دهید. و برای تمرکز بیشتر می‌توانید چشم هایتان نیز را ببندید.حال سعی کنید بر دم و بازدم هایتان متمرکز باشید. دقت کنیدکه اصلا نیاز نیست فرآیند طبیعی نفس کشیدنتان را تغییر دهید و برای مثال نفس‌های عمیق و طولانی بکشید، تنها نیاز است که بر نفس‌هایی که می‌کشید توجه داشته باشید.در هر دم و بازدم به بالا و پایین آمدن شکم و سینه تان توجه کنید.همچنین بعد از مدتی می‌توانید علاوه بر متمرکز بودن بر تنفس، به محیط پیرامون نیز توجه کنید.چه صداهایی را می‌شنوید؟ آیا بوی خاصی به مشامتان می‌رسد؟بدنتان در چه وضعیتی است؟

در مدت انجام این تمرین ممکن است دفعاتی توجه و تمرکزتان از نفس کشیدن به سمت موضوع دیگری کشیده شود و غرق در فکر کردن به مسائل دیگر شوید، بدانید که کاملا طبیعی است. و فقط سعی کنید مجددا توجه تان را بر روی تنفس‌تان بیاورید.

پیشننهاد می‌شود که این تمرین را روزانه، 3 مرتبه و در هر نوبت به مدت 5 دقیقه انجام دهید.اما در ابتدا می‌توانید با مدت زمان کمتری (برای مثال 2 دقیقه) شروع کنید و به مرور زمان را افزایش دهید.

فواید تمرینات ذهن آگاهی چیست؟

با انجام تمرینات ذهن آگاهی و افزایش توجه و آگاهی نسبت به خود و محیط‌مان از بیقراری‌های روزمره، فراموشی‌ها و فشارهای زیاد رهایی می‌یابیم. همچنین متخصصین باور دارند که انجام تمرینات ذهن آگاهی، به مرور انسان را در برابر استرس‌ها و شرایط دشوار توانمندتر می‌سازد و موجب بهبود عملکرد او می شود.

 

برای آشنایی بیشتر با تمرینات ذهن آگاهی می‌توانید به وبسایت زیر مراجعه کنید.

 

https://www.mindful.org/

تهیه و تنظیم: هلیا زرشناس

 

 

۲۶ شهریور ۱۳۹۹ ۱۷:۴۳
تعداد بازدید : ۷۳

نظرات بینندگان

امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

logo-samandehi
  • تهران - خیابان انقلاب - خیابان 12 فروردین - کوچه ی نوروز - پلاک 4 - واحد 3
  • 66475618-66475619-66475620
  • 66460268-66487212-6648930