مقالات

مقاومت ذهن در ابتدای شروع مطالعه

مقاومت ذهن در ابتدای شروع مطالعه
 
ممکن است برای شما پیش آمده باشد که وقتی قرار است برای مدت طولانی مطالعه کنید (مانند مطالعات پیش از کنکور)متوجه می شوید که هنگام مطالعه تمرکز کافی ندارید و ذهنتان مدام از شاخه ای به شاخه ی دیگر می پرد و به هر نحوی به شما اجازه ی مطالعه ی مفید و کارامد را نمی دهد. این موضوع مربوط به مقاومت ذهنی هنگام شروع مطالعه است. در این موارد، ممکن است حین مطالعه، به یک باره به یاد یک خاطره ی لذت بخش یا فعالیتی که دوست دارید در آینده انجام دهید بیفتید؛ یا اینکه حواستان پرت اطراف و یا افکار مختلف شود (توجه داشته باشید که چون موضوع این مقاله مقاومت ذهنی است پس طبیعتا موارد ذکر شده را نیز در ارتباط با همین موضوع بررسی می کنیم چه بسا که ممکن است در اختلالاتی مانند نقص توجه هم وجود داشته باشند که در اینجا مد نظر ما نیست) یا ناگهان احساس ناراحتی و خستگی کنید و حتی شروع به گریه کنید.همه ی موارد ذکر شده می توانند به علت مقاومت مغز باشند.
به طور کلی اولین و مهمترین وظیفه ی مغز (ذهن)، تامین امنیت و زنده نگه داشتن انسان است.وقتی مغز احساس کند مجبور است فعالیت های جدید و طاقت فرسایی انجام دهد احساس خطر کرده و برای تامین مجدد امنیت، دست به هرکاری میزند.مثلا شما را از درس (که باعث خستگی و به خطر افتادن امنیت می شود) منحرف کرده و خیلی زیرکانه خاطرات لذت بخش شما را به یادتان می آورد و آن ها را جایگزین مطالعه تان می کند. این حالت مخصوصا در افرادی که سابقه ی مطالعه ی زیاد نداشته اند و یا در ابتدای شروع روند مطالعه ی کنکوری،به یک باره با تعداد ساعات زیادی شروع می کنند بیشتر دیده می شود. (هر چند که ممکن است در افرادی که این شرایط را ندارند نیز دیده بشود) توجه داشته باشید که علائم و شدت مقاومت ذهن در هر فرد متفاوت است و بعضی افراد نیز ممکن است اصلا این حالت را تجربه نکنند. نکته ی مهم این است که وقتی با این حالت مواجه شدید، آن را بپذیرید، مضطرب نشوید و بدانید که امری کاملا طبیعی است و قرار نیست موفقیت شما را تحت تاثیر قرار بدهد (البته به شرطی که شیوه ی مدیریت کردن آن را بلد باشید) سپس با استفاده از روش های زیر،سعی در کنترل و کاهش آن داشته باشید:

 

1-    اگر فرصت زیادی تا کنکور باقیمانده،کمی به خودتان استراحت بدهید و در ابتدای کار با برنامه ی خیلی سنگین پیش نروید. (البته اگر برای برنامه ریزی درسی خود از مشاور کمک می گیرید،این موضوع را به ایشان اطلاع دهید و تحت نظارت ایشان اقدام به سبک کردن برنامه درسی خود کنید.)

2-    برای اوقات فراغت خود برنامه ریزی کنید و سعی کنید از این زمان ها به بهترین شکل برای تجدید قوای جسمی و روانی استفاده کنید.

3-    مطالعه را با دروس ساده تر و دروسی که مورد علاقه تان است شروع کرده و سپس سراغ دروس مشکل تر بروید.

4-    سعی کنید مطالعه را برای خودتان جذاب و لذت بخش کنید (با قرار گرفتن در محیط مناسب و آرامش بخش،استفاده از ابزارهای مورد علاقه و...) با این کار به ذهنتان میفهمانید که همه چیز امن و امان است و قرار نیست امنیت و حیات آن به خطر بیفتد.

5-    خودتان را تشویق کنید و به خودتان جایزه بدهید.مثلا بعد از اتمام مطالعات روزانه،با هر روشی که در آن زمان شما را خوشحال می کند،از خودتان تقدیر کنید. (حتی با دیدن یک فیلم)

6-    در ابتدای مطالعه،به خودتان سخت نگیرید و از خودتان توقع بیش از حد نداشته باشید.انتظار نداشته باشید که درهمان ابتدای مطالعه،به تمام مطالب مسلط شوید و هیچ نکته ای را از قلم نیندازید. (عدم مطالعه ی وسواسی)

 

روش های مطالعه،

 

در کل لازم است که با ذهنتان مانند یک کودک رفتار کنید که نیاز به حمایت و آرامش خاطر دارد و باید او را مطمئن سازید که اتفاق بدی قرار نیست بیفتد. توجه کنید که مقاومت ذهنی در اوایل مطالعه امری کاملا طبیعی و قابل حل است ولی اگر روش های کنترل آن را بلد نباشید و این موضوع مدت زمان زیادی طول بکشد، می تواند باعث افت راندمان شود. پس با استفاده از روش های ذکر شده و مهمتر از آن، پذیرش کامل این موضوع و انکار نکردن آن، به کاهش و کنترلش کمک کنید.

 

با آرزوی موفقیت روز افزون

شقایق ربیع حاذقی-رتبه 3 کنکور ارشد مشاوره(مشاهده مصاحبه)

 

۱۵ فروردین ۱۴۰۱ ۱۰:۴۸
تعداد بازدید : ۵۵

نظرات بینندگان

امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • تهران - خیابان انقلاب - خیابان 12 فروردین - کوچه ی نوروز - پلاک 4 - واحد 3
  • 66475618-66475619-66475620
  • 66460268-66487212-6648930